The big lie….

Ända sedan jag blev diagnostiserad med typ 1 diabetes 2003 har jag fått helt fel kostråd. Gjorde slag i saken och ändrade om min kost inför min första graviditet. Stenålderskost!!! Min son föddes frisk och mina blodsockervärden på topp!!!! Jag avslöjade aldrig för mina barnmorskor vad jag åt…Vad krävs för att ni i läkarkåren ska förändra era kostråd för oss diabetiker?  Ni ställer till det för oss! Det talas om de långsiktiga undersökningarna. Behövs det? Ett högt HBA 1C  är väl värre i längden? Fett/light mat är något nytt. Stenålderskost är just stenålder….

Vad är rätt och fel?

Är de sista decenniernas fettsnåla kostråd vid diabetes felaktiga och farliga? Allt fler, inklusive sjukvården, kommer fram till det idag . Därmed öppnas en ny möjlighet.  Allt fler diabetiker har redan ätit sig till normalt blodsocker och blivit friskare, genom att göra tvärtom mot vad de blivit tillsagda.

Hur man äter för lägre blodsocker är ett något kontroversiellt ämne för närvarande. Aldrig har det blåst så många vindar i kostrekommendationer.  Mitt tips som diabetiker är ät mindre socker och andra kolhydrater. Alla kolhydrater bryts nämligen ned till olika typer av socker i magen, och tas upp i blodet, varvid blodsockret stiger. Detta kan ses redan efter så kort tid som 15 minuter. Fett höjer inte blodsockret just alls, och protein endast i begränsad omfattning. Proteinöverskott omvandlas till glukos i levern.

Minska på alla källor till rent socker i kosten, även fruktsocker.

Minska även på mängden stärkelse i kosten. Denna består av långa kedjor av druvsocker (glukos), och bryts ner till detta i magen. Stärkelse finns mycket i bröd, potatis, ris och pasta bland annat.

Förändringens tid är här idag och du behöver inte lyssna och vänta på klarsignal. Låt din kropp tala för sig själv!

Ha en skön kväll!

Kommentera

