Löp smart!

Smarttrainer har listat de bästa 5  tipsen på hur man kommer igång utan att bli skadad eller tappa motivationen när du sätter igång med löpträningen.

  • Håll ett lugnt tempo i början  

Har du väl dragit på dig mjölksyra så blir det jobbigare både mentalt och fysiskt att genomföra hela löprundan.Dessutom minskar skaderisken med en lugn utgångsfart och du får en mycket bättre upplevelse av träningspasset. Pröva att öppna i ett tempo som du är säker på att du kan hålla hela rundan – eventuellt kan du öka tempot under den sista halvan av rundan.Risken är annars att du stumnar i benen i början av löprundan.

  • Löp på mjukt underlag

Gräs, stigar eller grusvägar är mycket skonsammare för kroppen att springa på än asfalt.Om du tränar inför ett längre motionslopp som går på asfalt bör du dock löpa på asfalt en gång i veckan under de sista 4–6 veckorna före loppet.Det beror dels på att stötarna från underlaget inte slår lika hårt vid varje fotisättning, dels på att underlaget är lite ojämnare vilket gör att belastningen på benmusklerna blir mer omväxlande.

  • Håll ditt egna tempo

Snegla inte på andra fart. Om du hänger på någon i ett snabbare tempo än du är van vid så är risken stor att du tröttnar och inte får ut maximalt av träningspasset.Om du blir passerad av en löpare som bara håller lite högre tempo än du gör så kan du dock pröva att hänga på. På så sätt kan du pressa dig lite extra och få ut mer av träningspasset.

  • Vila

Träningen bryter nämligen ner kroppen. Om du vilar i 1–2 dagar efter ett träningspass, sover bra och äter nyttigt så bygger kroppen upp sig igen och blir starkare och bättre rustad inför nästa träningspass.

Det är förklaringen till att formen utvecklas. Om du inte vilar tillräckligt så bryts kroppen ner för mycket och risken är stor att du blir skadad eller övertränad. Om du har kört en lugn löprunda räcker det oftast med en dags vila. Om du har tränat hårt bör du däremot vila i två dagar

  • Träna på vintern

Om du löptränar även under vinterhalvåret så behöver du inte börja om från noll när våren kommer igen. Konditionen försämras nämligen snabbt och redan efter 4–6 veckor utan träning så är den borta. Du kan dock behålla formen om du tränar två gånger i veckan – i synnerhet om du ser till att      ge  full gas på den ena löprundan.

Om du inte vill springa ute i mörkret kan du löpa på löpband eller träna alternativt så att pulsen stiger. För att inte löp formen ska försvinna bör du löpa utomhus en gång i veckan; även om du tränar på löpband.

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s