Få upp din sömnkvalité

Sömnproblem kan oftast lösas helt utan sömnpiller och mediciner. Det största hotet mot sömnen är stress vilket du säkert förstått är ganska självklart. Försök att gå till roten på problemet genom att ta reda på vad din stress kommer ifrån.  Sömnstörningar kan yttra sig på flera olika sätt.

Ett vanligt problem kring sömn är att du ligger vaken och skruvar på dig och bara känner hur det blir senare och senare och du blir helt enkelt inte trött! Vad kan man göra då?

  • Acceptera faktumet att du inte kan somna eller att du kommer att få lite sömn inatt. Du kommer att få en jobbig dag imorgon men det kan lösas till viss del med kaffe och dylikt. Det är inte hela världen! Genom att acceptera detta faktum tar du bort stressen man får. Man blir stressad över att man inte kan somna och kan inte somna för att man är stressad. Strunta i att försöka. Njut av att du, just nu, är ledig och inte behöver göra nånting istället!
  • Lyssna på stillsam musik eller mental avslappning gärna musik du kan utan och innan och som inte påkallar uppmärksamhet.
  • Drick mjölk eller varm choklad.
  • Ha penna och papper vid nattygsbordet. Har du får många tankar som cirkulerar i huvudet och att du egentligen inte vill släppa dem för att stressen av att glömma bort dem är värre än att ”jonglera” med tankarna. Skriv ner vad du tänker på och tänk på dem på morgonen. Vissa människor får sina bästa idéer när de försöker somna, fortsätt med det men skriv ner dem och gå vidare till att somna. Ligger du och ”jonglerar” idéer är det kanske precis det som hindrar dig från att somna.
  • Tänk på ett ämne som är lagom engagerande och bara det. Tänk på samma sätt in dig i ett halvtråkigt scenario. Exakt hur du kommer att ha dina morgonrutiner imorgon, vad du kommer att äta till frukost osv. På så sätt håller du dig borta från stressande ämnen men tråkar ut hjärnan tillräckligt för att den ska koppla av.
  • Undvik träning före läggdags, det sätter igång stresshormonerna som tar ett tag att lägga sig.
  • En tung middag gör dig sömnig direkt efteråt men håller dig vaken på natten för att magen håller på att arbeta. Av samma anledning ska man heller inte äta något precis innan man ska lägga sig.
  • Se till att det är mörkt. Skaffa mörka gardiner och se till att blinkande lampor eller lysdioder stängs av.Se till att det är tyst (om du kan påverka det). Det är bättre att gå upp ur sängen och stänga av den irriterande droppande kranen, datorfläkten eller säga till den stökiga grannen. Irritation och sömn går inte ihop.
  • Undvik att titta på TV precis innan du ska lägga dig. En spännande film är svår att slita sig ifrån och man är då vaken längre än man bör. En spännande film eller alltför engagerande film kan också sätta igång stress.
  • Sov svalt, öppna ett fönster.

Hjälper inte ovan tips, ska du höra av dig till din vårdcentral för remiss till sömnexpertis.

Ha en bästa dag

Smarttrainer

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s