Maxa löpningen!


För att optimera din löpning bör du klämma in lite styrketräning då och då!

Detta har forskare  vid University of Connecticut kommit fram till. De har studerat en mängd av den forskning som är gjord inom området och funnit att löpare har mycket att vinna på att styrketräna.

Forskarna gick igenom fem vetenskapliga försök med löpspecifik eller traditionell styrketräning av ambitiösa löpare. De sprang minst 50 km i veckan eller tränade minst fem gånger per vecka.

I två av försöken fann forskarna en prestationsförbättring på 2,9 procent på löpsträckor mellan 3 och 5 kilometer. Det innebär en förbättring på knappt 45 sekunder för en löpare som brukar springa 5 km på 25 minuter.

I alla försöken fann man dessutom en förbättring av löpekonomin på 4,5–5 procent. Det betyder att du blir bättre på att utnyttja energireserverna så att du kan springa mera bränslesnålt. Forskarna rekommenderar seriösa löpare att styrketräna 2–3 gånger i veckan.

Det är tyvärr få löpare som satsar på att kombinera styrka med löpningen. Men denna forskning kanske får fler att kombinera dessa två bitar för maximal löpning!

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s