Tips för kontorsråttor

Blir det mycket stillasittande på jobbet? Känner du stelheten efter en lång arbetsdag? Värker ryggen?  Här kommer några tips på hur du kan bryta gamla vanor på jobbet nu i höst!

  • Tänk på andningen  Ju mer hopsjunken du sitter, desto sämre passage är det i dina luftvägar. Räta på ryggen utan att svanka i länden, skjut fram bröstet och uppåt, dra in hakan och känn hur du kan fylla lungor och mage med luft.
  • Öka cirkulationen så res dig en gång i halvtimmen. Hämta t ex ett glas vatten. Det ökar blodcirkulationen.
  • Tänk på hållningen oavsett om du sitter, kör, går eller står. Sänk dem och skjut fram bröstet och uppåt utan att svanka. På så sätt förebygger du huvudvärk och spänningar i axlarna.
  • Gam? Med åren kan huvudet lätt glida framåt, så det hänger på nackkotorna i stället för att vila på dem. Det belastar nacken och kan med tiden leda till en liten puckel …  Risk för ”gamnacke”Sitt med rak rygg och lyft ditt huvud.
  • Öppna upp! Ventilerad luft är återanvänd luft, medan frisk luft innehåller massor av nytt syre, som är avgörande för att dina celler ska fungera optimalt. Inte minst dina hjärnceller. Öppna fönstret några gånger varje dag. Det gör underverk.
  • Vatten Ha en kanna med fräscht vatten på ditt skrivbord. Dra ner på kaffet och skiva ner några gurkbitar för smakens skull.
  • Avsätt tid för lunch då du flyttar dig fysiskt och njuter av maten på ett annat ställe. Om du äter medan du arbetar, går du miste om en dyrbar paus och ny energi.

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

Skrivet av Smarttrainer

https://smarttrainer.wordpress.com/

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s