Dina värsta fiender!

Vägen till bättre hälsa är ibland snårig och svår. Nya hälsorön och forskning dyker upp titt som tätt. Ibland kan detta göra oss smått stressade. Vad är rätt och fel? Rent hälsomässigt finns det några saker som påverkar vår hälsa riktigt negativt och som du bör undvika helt. Det handlar om våra värsta hälsofiender på vägen mot en bättre hälsa…

Rökning

Tobaksrökning är det största enskilda hotet mot hälsan.  Att inte röka är det bästa sättet att förebygga cancer. Varje år orsakar rökning cirka 10 000 cancerfall i Sverige, vilket är cirka 20 procent av alla cancerfall. Riskerna för flera andra sjukdomar är också mindre hos den som inte röker.

Varannan rökare dör i förtid och i genomsnitt förkortar rökning livet med tio år.

Att sluta röka är det bästa man kan göra för sin hälsa. När man slutar röka börjar kroppens reparationsarbete direkt och fortsätter sedan under många år.

Alkohol

Alkoholproblem är den vanligaste formen av beroende- och missbruksproblem i Sverige och resten av västvärlden. Att dricka för mycket, liksom att bli berusad då och då, kan skada din hälsa. Varje gång du dricker dig berusad kan ses som en risk för olycksfall och sociala problem. Regelbundna berusningar påverkar hjärnan så att risken för att bli beroende ökar mycket på lång sikt. Alkoholkonsumtion kan vålla cancer i flera organ, främst i munhålan, svalget, struphuvudet och matstrupen.

Alkohol finns överallt i vårt samhälle. För en del förknippat med fest, men ibland leder bruk av alkohol till beroende. Vet du om att du lätt hamnar fel när det gäller alkohol, försök att undvika sammanhang där alkohol är ett naturligt inslag.

Stillasittande liv

Vi talar inte om att springa maraton eller köra Crossfit varje dag, för det är i långa loppet inte heller hälsosamt! Vi talar om att ta sig upp ur soffan och röra på dig naturligt. Fysisk aktivitet sätter fart på positiva krafter i vår kropp. Lite eller mycket – all rörelse är bra. Bara 30 minuters rörelse om dagen gör stor skillnad för din hälsa och din själ.  Lägg till lite extra konditionsträning och styrka – och du har ett effektivt hälsorecept.

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

Skrivet av Smarttrainer

https://smarttrainer.wordpress.com/

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s