Så äter du glutenfritt!

Fler och fler får problem av att äta gluten.  Har du minsta misstanke om glutenintolerans, sök upp din vårdcentral.

Men vilka är symptomen på celiaki/glutenintolerans?
Många märker ingenting, eller är bara trötta. Ofta tillbringar de mycket tid på toaletten, har lös mage och går ner i vikt. Du kan också ha blåsor i munnen, smärtande leder och känna dig deprimerad. Om du har diabetes, kan ditt blodsocker variera oförklarligt mycket.

Symtomen kommer av att gluten utlöser en immunologisk reaktion i tunntarmens slemhinna så att den blir inflammerad. Bara 50 mg gluten dagligen (vi äter normalt cirka 13 gram) räcker för att försvaga slemhinnan så att det blir svårt för dig att ta upp vitaminer, mineraler och näring.

Detta kan du märka på lång sikt:
Både med och utan symtom kan celiaki öka din risk för en rad sjukdomar. Bland annat reumatism, typ 1 diabetes och depressioner.

Så ställer läkaren diagnos:
Ett blodprov kan visa om du bildar antikroppar mot veteproteinet gliadin eller tarmenzymet transglutaminase. Dessutom kontrolleras slemhinnan i din tunntarm med en titthålsundersökning. Båda testen kräver att du under lång tid ätit glutenrik kost. Annars kan de ge falskt negativt resultat.

Det är många som mår bättre av att utesluta gluten. Idag är det inte längre svårt att hitta goda och nyttiga substitut. Magen känns lugnare och övriga allergier dämpas. Pröva dig fram!

Vad kan man äta?

  • Frukt, bär och grönsaker, både färska, frysta och torkade
  • Ägg
  • Rent, färskt kött
  • Ren fisk
  • Nötter och kärnor
  • Yoghurt, skyr och andra yoghurt och mjölkprodukter utan müsli
  • Mjölk, smör och ren grädde
  • Potatis och sötpotatis
  • Ris, vildris, amarant och quinoa
  • Glutenfria versioner av bröd, kex, knäckebröd, müsli och gröt bakat på majsmjöl, amarant, durra, bovete, rismjöl, sojamjöl, tapioka, quinoa, polenta, sagogryn, kokos, kikärtor och hirs.
  • Glutenfria havregryn
  • Glutenfritt mjöl
  • Olja och vinäger

Varning!

    Kolla varufakta innan du äter:

  • Korvar, köttbullar och andra färsrätter som kan innehålla mjöl.
  • Färdigrätter som sås, soppa, gryträtter på burk eller i påse och frysta måltider
  • Paté och korvar
  • Soja, innehåller ofta vete.
  • Godis som till exempel lakrits, lakritskonfekt, karameller och fylld choklad.
  • Energibarer och energidrycker. Kan till exempel innehålla maltodextrin utvunnet ur vete.
  • Glass, både fabrikstillverkad gräddglass och sorbet.
  • Sockerfria produkter, exempelvis tuggummi, om sötningsmedlet utvunnits ur spannmål.
  • Cornflakes och andra frukostprodukter, som inte är gjorda av vete, råg och havre, om det inte står på dem att de är glutenfria. Annars kan de innehålla gluten från andra produkter.

Uteslut helt

  • Bröd, pasta, pizza, kex, knäcke­bröd, gröt eller kakor som är bakade på vete, durumvete, spelt, emmer, enkorn, grahamsmjöl, siktmjöl, råg, korn, havre eller innehåller kli, groddar eller kärnor från dessa sorter.
  • Matvete och liknande varianter.
  • Nudlar, om de inte är glutenfria.
  • Couscous
  • Malt och maltextrakt, som är en vanlig tillsats framställd av vete.
  • Öl, om den inte är bryggd på hirs eller ris i stället för korn.
  • Matlagningsgrädde, senap, ketchup, färdigköpt salladsdressing, buljongtärningar och rostad lök.

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

Skrivet av Smarttrainer på https://smarttrainer.wordpress.com

Annonser

2 kommentarer Lägg till

  1. Cilla skriver:

    Ett tips och en länk ett tänkvärt inlägg.
    http://gluten-celiaki.blogspot.se/2013/10/havre-och-majs-hur-sakert-ar-det.html

    1. SmartTrainer skriver:

      Tack snälla!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s