Smygträna!

Att klämma in träning kan vara svårt för många med övertid, socialt liv och 1000 andra saker som prioriteras först. Tyvärr sitter vi ner 60% av dagen i snitt. Människor är gjorda för att använda kroppens alla leder och muskler. Tekniken lurar oss till att sitta i onaturliga lägen under alltför långa pass. Det gör oss trötta och skapar besvär i allt från nacke och skuldror till underarmar och fingrar.

Det är lätt att avfärda klämkäcka tips som att skippa hissen, kliva av bussen några hållplatser tidigare eller  att ta en 10 minuter lång lunchpromenad. Vardagsmotionen är nyckeln till både psykiskt och fysiskt välmående. Så här kommer lite tips hur du lätt klämmer in lite cirkulation och styrka i din vardag utan att annat blir lidande. Låt oss kalla det smygträning på arbetstid!

Övningarna nedan ersätter inte konditionsträningen. Den kan du klämma in med en lunchpromenad eller kvällspromenad. Har du möjlighet tar du cykeln till jobbet!

Stå upp så mycket som möjligt

När du står i stället för att sitta blir ämnesomsättningen tre gånger högre. Höj gärna skrivbordet och stå upp och jobba åtminstone två timmar om dagen.

Använd muskelkorsetten under bussfärden

Stå upp i bussen eller tunnelbanan. Försök helst att hålla balansen utan att hålla i dig. När bussen svänger, skumpar och bromsar måste de djupa magmusklerna spännas för att du inte ska ramla. Åker du bil spänner du musklerna vid varje rödljus!

Sitt rakt under konferensen

Sitt ibland lite längre fram på stolen utan att använda ryggstödet. Fötterna ska ha kontakt med golvet. Sitt stadigt på båda sittbenen. Ryggraden balanseras i naturlig svank. Spänn de djupa magmusklerna. Ingen kommer märka något!

Stå på ett ben

Att stå på ett ben triggar de djupa magmusklerna direkt. Prova! Lägg en hand under naveln och lyft på benet, känn att magen spänns. Gör det till en vana att stå på ett ben när du exempelvis borstar tänderna, väntar på bussen eller pratar i telefon.

Andra bra övningar kan vara  knäböj medan man borstar tänderna, göra bicepscurls med matkassarna eller köra tio snabba armhävningar och tio utfall i reklampausen när man ser på tv. Allt är möjligt om du vill och tänjer på gränserna!

Less kan vara more, så länge det är ofta. Det gäller att vara smart och klämma in träningen i din vardag.

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

Skrivet av Smarttrainer på https://smarttrainer.wordpress.com

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s