Mättande grönsaker…

Vanligaste grönsakerna på våra tallrikar är gurka, tomat och isbergssallad. Tyvärr innehåller de inte mycket näring och de mättar inte särskilt mycket.

Vill man äta grönsaker som mättar bra ska man välja annat.  Det är inte bara mängden kostfibrer som avgör hur bra olika grönsaker mättar – även smak, doft, konsistens, tuggmotstånd och andra faktorer spelar in i den komplicerade mekanism som bidrar till en fyllig och långvarig mättnadskänsla. Smarttrainer har listat de mest mättande grönsakerna:

  • Ärter
  • Persiljerötter
  • Broccoli
  • Bönor
  • Blomkål
  • Morötter
  • Jordärtskocka
  • Kål
  • Purjolök
  • Sparris
  • Lök
  • Spenat
  • Rädisa

Koka broccoli, blomkål och ärtor, låt kallna och hacka ner i din sallad. Ringla olivolja och skvätt på lite vinäger. Salta och peppra och du har en matigare och mer mättande sallad. Lägger du på lite mozzarella eller kokta ägg, har du en komplett måltid!

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

Skrivet av Smarttrainer på https://smarttrainer.wordpress.com

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s