Rensa bort!!!!

Vår sockerkonsumtion har enligt Jordbruksverket legat på ungefär samma nivå de senaste 50 åren, mellan 40-45 kilo per person varje år. Men hur vi får i oss sockret och vilka kolhydrater vi äter har verkligen förändrats! Vi använder allt mindre socker i hemmet, vi gör mindre egen sylt och saft till exempel. I stället får vi i oss mer socker från färdiga ­produkter. Vi äter mer glass och godis. På 50 år har choklad- och konfektyrkonsumtionen ökat med 10 kilo per person och år, från sju kilo till 17 kilo. Vi dricker också väldigt mycket mer läsk och cider. 1960 drack vi 22 liter per person och år, 2006 drack vi 90 liter. Inte konstigt att vågen pekar uppåt!
Vi äter också mer ­färdigmat, till exempel köper vi mer bröd i butik och bakar ­mindre själva. Det innebär att vi får i oss mer och fler sockerarter.
Modifierad majsstärkelse har ökat lavinartat. I USA säger experter att vi får i oss ­nästan lika mycket majsstärkelse som socker. En del hävdar att majsstärkelse till och med har värre effekt på hälsan än socker.
Vilka kolhydratrika produkter vi väljer har förändrats. Vi äter mindre färsk potatis och mer processade produkter som pommes frites.Vår ris konsumtion har fördubblats de senaste 30 åren och vi äter fyra gånger så mycket pasta i dag jämfört med 1980. Dessutom äter vi sju gånger så mycket majsflingor och chips.

Smartrainer har gjort en lista hur du kan rensa bort socker och snabba kolhydrater. Varför inte en söndagsrensning i skafferiet? Här kommer några tips!

  • Ta bort allt med tillsatt socker, sötnings­medel eller mjöl i.
  • Var försiktig med frukt, frukt är godis! Välj hellre till exempel hallon och andra bär  och ät dem helst som dessert.
  • Många kan äta rotfrukter, för andra triggar det ­sötsuget. Prova dig fram!
  • Undvik allt med ­konstiga ingredienser och tillsatser med konstiga uttal!
  • Ät fisk, fågel ägg, kött och grönsaker!
  • Känner du sug ­mellan måltiderna? Testa att äta mer fett. Det håller dig mätt!
  • Ta gärna tillskott med omega 3-fett, välj en bra fiskolja.
  • Inta D-vitamin! Forskning visar att ett underskott triggar aptiten.
  • Gurkmeja är bra eftersom det är ­antiinflammatoriskt.
  • Du kan äta måttliga ­mängder nötter. Välj osaltade alternativ!

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

Skrivet av Smarttrainer på https://smarttrainer.wordpress.com

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s