Njutfullt nyttigt- Parmesan!

Parmesanost görs på opastöriserad mjölk och får mogna långsamt. Det gör den mycket rik på näringsämnen som protein, vitaminer och mineraler. Passa på att njuta av denna undergörare!

Denna ost  är en riktig kalciumbomb: 1 380 mg kalcium per 100 g. Jämför med vanlig hårdost som innehåller knappt hälften så mycket. Studier visar att kalciumrik mat kan hjälpa till att hålla vikten. I en undersökning fick två grupper försökspersoner äta mycket respektive lite kalcium i en vecka. Hos de som åt mest, 2 200 mg kalcium per dag, fördubblades fettförbränningen jämfört med den grupp som åt 700 mg kalcium.
Studier har också visat att fettförbränningen stimuleras om man äter mycket kalcium kombinerat med D-vitamin ─ som finns i bland annat fet fisk som lax, sill, makrill och hälleflundra. En kalciumrik kost kombinerat med D-vitamin minskar hungerkänslorna och du slipper småätande!
Parmesan mättar bra på grund av sitt höga proteininnehåll: 41,5 g per 100 g. Och det är betydligt mer än våra vanliga proteinkällor som kött, fisk och fågel!

Smarttrainer tips!

Använd parmesan som en krydda – den passar till det mesta. Ju längre lagringstid desto rikare smak. Välj en kortlagrad parmesan till gratäng och en mer lagrad på pasta eller till ostbrickan. Växla gärna mellan fin- och grovmalen parmesan över din sallad. Hyvla tunna flagor över  nykokta grönsaker. Kanske kokt Broccoli? Eller bryt en bit och njut den som den är!

 

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s