Du är vad du känner!

Kost, träning och känslor. Dessa tre inverkar stort din aktuella form. Kost och träning är nog många överens om,  men känslor? Hur stor roll har din psykiska status för din form? Inte mycket skulle många svara på, men faktum är att denna bit är minst lika viktiga som de övriga bitarna…

Du är vad du äter. Visst. Men du är också vad du känner. När du blir arg, ledsen eller stressad påverkar det ditt blodsocker – hur förnuftigt du än sköter dig. Blodsockret skjuter i höjden i alla fall när du blir fly förbannad. Levern pytsar ut glukos för att få dig att vara ”beredd” på flykt/stress. Det är därför många dras med de sista ”kilona”. Man sköter kost och motion exemplariskt men av någon oförklarlig anledning lyckas man inte gå ner de sista kilona….

Människan är ett djur. Som andra djur behöver hon snabbt kunna få extra bränsle till musklerna för att fly från faror, försvara sig eller jaga byten. Kroppens bränsle är socker, och det förs ut till musklerna med blodet.

Kroppens energi lagras i musklerna, levern och fettet. Sockret i musklerna används först, men om man till exempel springer tar det slut på tio minuter. Levern har också en sockerdepå, men det riktiga skafferiet är fettet. Utan insulin kan inte sockret lagras.

Stress gör djur redo att snabbt agera. Stresshormoner ökar blodsockret och leverns produktion av socker. Är stressen kontinuerlig eller återkommande, försöker djur äta mer för att fylla på de långsiktiga energidepåerna.

Vid väldigt påfrestande stress som inte går att påverka kan magen tillfälligt sluta ta upp socker. När det händer sjunker blodsockret. Det sker till exempel när ett djur står alldeles stilla för att undvika bli upptäckt av ett rovdjur. Eller när ett barn med tandläkarskräck tvingas sätta sig i undersökningsstolen.

Kortisolet är din fiende!

Det finns olika stresshormoner. Tillväxthormon verkar på lång sikt. För lite tillväxthormon gör att man inte kan bryta ned fettet, och man kan heller inte ta upp socker i musklerna.

Två stresshormoner som bildas i binjurarna är adrenalin och kortisol. Adrenalin höjer blodtryck, puls och blodsockerhalt. Kortisol är kroppseget kortison, som har stor betydelse för sockeromsättningen och kroppens försvar mot infektioner och allergier.

Så vill du nå ditt livs form, ska du absolut inte stressa ut på löpspåret efter en stressig dag. Visst får det dig att koppla av men din kropp kommer uppfatta set som en flykt. Du kommer bara att stressa din kropp ännu mera.

Vila eller kör stark styrketräning med din Personliga Tränare. Löpning och högintensiv konditionsträning kommer bara stressa på sin stackars kropp ännu mer!

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s