Kettlebells hemma

kettlebells-ovning-swing2

Svårt att få in styrkepass mellan promenaderna och löprundorna? Tidsbrist? Vill du få in lite styrka då och då hemma i vardagsrummet? Köp en kettlebell och du får helkroppsträning på ett enkelt sätt!

Fördelar med kettlebells

  • Du kan träna varsomhelst när du har tid.
  • Du tränar både styrka och uthållighet.
  • Du tränar hela kroppen på en gång.
  • Du tränar både de långsamma och de explosiva muskelfibrerna.
  • Du stärker stora muskelgrupper.

 

Vilken storlek ska jag köpa på min Kettlebell?

Ta en kettlebell i handen och pressa den upp över huvudet med en arm 3-5 gånger. Om du det blir för tungt, ska du ha en lättare vikt. Börja varken för tungt eller lätt.

Generellt kan kvinnor börja med en vikt i intervallen 8-12 kg, lite beroende av ålder och träningserfarenhet. Lär dig basövningarna ordentligt innan du använder en tyngre kettlebell.

Regel! För alla kettlebellsövningar övningar gäller att framförallt korsryggen aldrig ska krökas, utan hållas ”rak” i sin naturliga kurvatur.

Kettlebell Swing

Håll en kettlebell mellan benen kroppen framåt lutad med ryggen rak.
Sväng kettlebellen bakåt mellan benen och svinga kraftigt kettlebellen fram i brösthöjd. Håll armarna  raka. Upprepa 10 gånger tre gånger med kort vila emellan!

kettlebell-swing

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s