Svullna ner!

secondColumn

Känner du dig svullen efter att ha intagit en kolhydrat rik måltid? Många får svullen och gasig mage efter kolhydratrik mat som till exempel pasta och bönor. Forskare vid Monash universitetet i Australien har kommit fram till en problemlösande diet: FODMAP.  Dieten går ut på att eliminera de kolhydrater som ”jäser” i kroppen. Dit hör en del frukt och grönsaker, och livsmedel som är rika på olösliga fibrer. Bland annat fibrer från vete tillhör den gruppen och ger mer gaser. Lösliga fibrer som havre har kroppen ofta lättare att klara av.

Fundera över din matvanor, din mage kanske protesterar mot något av följande:

1. Mjölkprodukter

De flesta mjölkprodukterna innehåller någon form av laktos. Många kan vara känsliga för laktos i perioder, exempelvis efter en stressig period eller en magsjuka. Prova att byta ut mjölk, smör och yoghurt mot laktosfria alternativ.

2. Frukt

Vissa frukter innehåller mer fruktos än andra, äpplen och päron till exempel. Byt ut dem mot druvor, bär och citrusfrukt, de får sin sötma från både fruktos och glykos, vilket gör dem lättare att bryta ner för kroppen.

3. Stärkelse

Spannmål som vete, råg och korn kan ibland uppröra magen. Då kan stärkelse från ris, majs och havre vara ett bättre alternativ.

4. Sötningsmedel

Sorbitol och xylitol är sockeralkoholer som sötar sockerfritt godis, läsk och tuggummi. Vill du undvika socker kan du prova produkter sötade med exempelviss aspartam istället.

5. Bönor

Grönsaker rika på galaktan, exempelvis bönor, linser, kål och kikärter, kan vara riktiga bekymmer för känsliga magar. Begränsa intaget om du misstänker att de ligger bakom problemet och prova att köpa torkade bönor som du blötlägger själv. Genom att byta ut vattnet ett par gånger gör du dem skonsammare för magen.

Du kan testa och utesluta dessa livsmedel. Vi är alla olika känsliga och därför är det viktigt att du lyssnar kroppen och iakttar hur den reagerar.

OBS! Tänk också på följande vid måltiderna:

* Ta det lugnt och tugga ordentligt.
* Svälj inte ner stora tuggor.
* Tänk över ditt sätt att äta: har jag bråttom och sväljer ner maten med dryck i stället för att tugga den?
* Lägg ner besticken mellan varje tugga. Då äter du långsammare.

Källa:Prevention

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s