Rätt sovställning

images

Få ut det bästa av din sömn. Hur du sover eller vilken sovställning du har påverkar kvalitén på din återhämtning.  Att sova tillräckligt är viktigt för hälsan. Om du sover för lite ökar risken att drabbas av bland annat fetma, diabetes och depression.

En sak som kan påverka sömnen är vilken ställning du sover i. Till exempel ökar risken för sömnapné om du är överviktig och snarkar och sover på rygg. Hur du sover påverkar också kotor och leder och blodcirkulation.

Rent ergonomiskt är bästa sovställningen sidoliggande eftersom det underlättar för blodcirkulationen och är bra för kotpelaren. Det är svårt att vänja sig vid en ny sovställning men man kan börja med att starta natten med att försöka ligga 10 minuter i den nya ställningen. Utöka sedan tiden och efter ett tag kanske du har vant dig vid din nya ställning.

Glöm inte att se  till att din madrass och kudde  är lagom fast så du kan sjunka ner en bit med axlar och dina höfter.

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s