Ska jag eller inte?

images

Förkylning, ont i halsen och lite hängig. Ska jag träna eller inte? Hur ska man då göra när man är förkyld? Ska man bara sätta sig ner och vänta tills man blir bra, eller ska man träna så länge det känns bra? Är du den rastlösa typen kan det vara svårt att inte göra någonting.

Istället för att hårdträna kan du :

  • Utföra lugna Pilates eller Yoga övningar.
  • Brukar du styrketräna? Öva in tekniken.
  • Passa på att ta med barnen och ha en lugn promenad då ni kan diskutera vardagen och annat.

Frågan om det är farligt att träna med en infektion i kroppen är ständigt aktuell. Det har gjorts undersökningar på råttor och möss som visar att hårt fysiskt arbete under en pågående akut infektion med bakterier eller virus riskerar att försvåra infektionen och risken för komplikationer ökar generellt. Men det är fortfarande oklart i vilken utsträckning man generellt kan säga att träning under pågående infektion är farligt.Det som händer med immunförsvaret om man inte låter kroppen återhämta sig är att man successivt försvagar det. Efter ett första hårt pass sänks immunförsvaret tillfälligt. Om man sedan tränar för snabbt inpå, innan immunförsvaret återhämtat sig, sänks det ytterligare. Om man fortsätter att träna utan att låta immunförsvaret återhämta sig leder det till en successiv försämring av immunförsvaret. Så ta det lugnt och spar på krafterna tills du är frisk du kommer inte hamna i efterkälken!

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s