Är ”smalfet” ditt mål?

images

Det är intressant hur vi människor dömer varandra på ett ögonblick.  På tre sekunder bildar vi en uppfattning om andras hälsa efter personers utseende. En vanlig missuppfattning är att smala människor per automatik bedöms som hälsosamma och aktiva. Mulliga och överviktiga personer är lata och äter fel. Är du smal så behöver du inte träna? Är du smal har du väl inget mål med din träning? För slutmålet är väl ändå att bli smal?

Låt oss ta det från början. Nio av tio börjar träna för att gå ner i vikt. När många nått sin ”matchvikt” slutar de ofta träna och startar någon slags jojo beteende där vågen agerar som någon slags pekpinne när det är dags att sätta igång igen. Gärna nyår, då löftena är många och även precis innan badsäsong. Hysterin är stor under årets första månader, för att sedan lugna ner sig runt februari och mars. I april och maj, sätter det igång igen. Fråga vilken gymägare som helst. Personalen får gärna ta semester under ”vilomånaderna”.

Jojobantning är något som är mycket vanligt och tyvärr är det även det sämsta sättet att gå ner i vikt. När man går ner i vikt snabbt förlorar man inte bara fett utan även muskler. Vid viktuppgång kommer fettet snabbt tillbaka men musklerna är borta. Förbränningen är fortfarande låg på grund av avsaknaden av muskler och risken för att gå upp mer än startvikten är hög. Många  gasar och bromsar för att sedan hamna i något koma läge helt utan rörelse. Oftast blir man ”smal fet”. Det vill säga smal visuellt men oftast med bukfett och avsaknad av muskulatur. Mulliga och överviktiga personer kan ha en hel del muskler under sin ”stoppning” vilket är mycket hälsosammare än otränade smala individer!

Varför inte se detta återkommande mönster och kanske för en gång skull börja förändra? Varför inte försöka få kontinuitet såsom vardagsmotion och matvanor som vi kan hålla livet ut? Kroppen och psyket tar stryk av ständiga viktförändringar.

Tänk om! Träna och ät rätt för primärt må bra och hålla fysik, sinne och dina inre organ friska. Var inte sträng mot dig själv, tuffa träningsscheman och dietande är oftast ohållbara. Du kommer bara att bli besviken på dig själv och det värsta av allt; din kropp kommer ta stryk på ett eller annat sätt!

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s