Styrka och övriga viktiga punkter

images

Att styrketräna är som att ”boosta” sin ålder. Muskelmassa istället för fett drar ner din biologiska ålder och du kommer känna dig smidigare, starkare och piggare av träningen.  Men du ska inte glömma övriga viktiga punkter vid sidan om styrketräningen:

  • Lev ett aktivt liv fysiskt – gå en rask promenad varje dag minst 20 min, gärna i naturen och när solen visar sig, för en naturlig D-vitamin dos.
  • Rör dig när du kan i din vardag – gå med barnen, grannens barn till skolan, gå i trappor istället för hissen och gå av en hållplats tidigare om du åker buss.
  • Träna gärna i naturen – variera underlaget med både backar och plant underlag. Bra för balans och muskler.
  • Lev ett aktivt liv socialt – träffa vänner och familj regelbundet.
  • Träna gärna med dina vänner – det vill säga kombinera din fysiska och sociala aktivitet. Boka PT pass och kör en ”kombo”
  • Lev ett aktivt liv mentalt – lös korsord, gå med i olika intresseorganisationer och påverka det som står dig närmast.
  • Var med i sammanhang där du känner att du är behövd.
  • Ät fisk två gånger i veckan rikt på protein, omättade fettsyror och D-vitamin.
  •  Ät grönsaker dagligen till varje måltid!
  • Sov så att du känner dig utvilad minst 7 timmar per natt
  •  Håll koll på dina eventuella riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdomar kolla upp din hjärtrytm, ditt blodtryck, dina blodfetter, ditt blodsocker på vårdcentralen.
  • Rök inte! Men det visste du, eller hur?

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s