Glöm inte hjärnan!

on

dreamstime_l_11304456_brain_0

Ibland är det svårt att finna motivationen för träning. Men nu har forskare  från centret för viktkontroll och diabetesforskning vid The Miriam Hospital hävdar att övning ger resultat!
I journalen Obesity Research and Clinical Practice skriver forskaren Tricia Leahey att du kan träna din viljestyrka på samma sätt som när du bygger muskler – ju mer du tränar trots att du inte vill, desto starkare kommer din beslutsamhet att bli. Du når dina mål snabbare och blir mer fokuserad på en målbild.
I en studie där 40 personer deltog i ett sexmånaders viktminskningsprogram, kände de personer som tränade mer och mer att de fick en ökad självkontroll – och de med störst självkontroll gick ner mest i vikt.

Så nästa gång du känner för att sitta i soffan istället för att träna ska du fundera på följande:

  • Vad får det för konsekvenser om jag struntar i att gå och träna nu? Hur kommer jag känna mig imorgon när jag har legat på soffan och ätit lösgodis istället? Vill jag verkligen skapa vanan att lägga mig på soffan istället för att röra på mig?
  • Om jag orkar gå iväg och träna, vad bevisar jag för mig själv då?
  • Hur är det med mitt långsiktiga mål? Om jag fick snabbspola till den dagen jag tagit målet, kommer jag tycka att det var värt att trotsa just denna motbjudande känslan och köra ändå?
  • Om jag fick snabbspola framåt i tiden, och vi leker med tanken att jag inte tagit mitt mål på grund av att jag varit för lat. Vad skulle jag vilja säga till mig själv nu om jag fick chansen att ställa allt till rätta?

Så kom igång med stor motivation och glöm inte hjärnan!

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

Kommentera

