Bästa förbränningen

pushup6551

I mitt förra blogginlägg tog jag upp frågan om förbränningsträning. Vad som ger bästa resultat. Svaret var en kombination av muskeluppbyggande träning och förbränningsträning. Hur ska man då kombinera konditionsträning och styrketräning? När ska man lägga konditionsträningen i förhållande till styrkepasset? Kan man träna allt under samma pass?

  • Varva kondition styrka Försök skilja dem åt så mycket som möjligt. Om du nödvändigtvis måste träna båda under samma dag så försök skilja dem åt så mycket som möjligt, till exempel styrketräning på morgonen och konditionsträning på kvällen. Vilken ordning du gör detta i har antagligen ingen större effekt.
  • Intervallträna!  Genom att konditionsträna med intervaller istället för med lägre intensitet kan du på lika många (eller färre) pass per vecka förbättra konditionen. Min teori är eftersom intervaller innebär att träningen kommer vara mer intensiv och anaerob, och därmed likna styrketräning mer, så kan detta kanske gynna musklerna. Till exempel sprinter och backlöpning kräver en god benstyrka, och detta tror jag kan leda till att man behåller mer muskelmassa.
  • Ät rätt mat! Med risk för missförstånd vill jag bara förklara: Du kan inte uppväga konditionsträningens negativa effekt på muskeluppbyggnaden genom att bara äta mer; det handlar om en helt annan typ av signaler. Med det sagt så kommer dock din energiförbrukning att öka om du tränar mer, och att inte äta rätt är ett säkert sätt att bli av med muskelmassa. Mer protein och bättre kvalité på din mat!

Vill du förbättra både din styrka och din kondition genom att kanske träna två pass kondition och tre pass styrka i veckan så ska du försöka lägga alla dessa pass på olika dagar, vilket ger dig fem träningsdagar och två vilodagar under veckan. Ifall du tycker intervallträningen är påfrestande, träna då istället vanliga pass istället. Det är inte ens säkert att det är någon skillnad i hur de olika passen påverkar din muskelmassa, så att skippa träningen helt och hållet för att intervallträning är psykiskt påfrestande är bara dumt.

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s