Regn är bra väder!

on

index

Det är ofta vi ställer in olika aktiviteter på grund av regn. Visst är det motigt många gånger när vattnet väller ner utanför fönstret men försök att ge det en chans! Vi är duktiga på att köpa på oss riktigt bra regnkläder men i ärlighetens namn, hur ofta använder vi dessa? Här kommer lite tips från Smarttrainer hur du kommer ut, trots att det regnar!

Det svåra är som sagt var att motivera sig att ge sig ut. När man väl är ute I regnet brukar det kunna vara skönt – den fuktmättade luften gör det lätt att andas. Den som tränar löpning eller vill Power Walka vill ha kontinuitet – låt den inte brytas av någon regnskur – däremot kan man dra ner på passet. Lagom träningstid är ca 40-45 min.
Det vanligaste felet man gör när man ska springa I regn är att man sätter på sig för mycket kläder. När det är varmare än 15 grader behövs ingen regnjacka eller regnbyxor. Visst kommer du att bli blöt, men istället behöver du inte svettas lika mycket eftersom du får samma effekt av vattnet som avdunstar från din kropp. Med en regntät jacka kommer du att bli för varm och bli blöt av svett istället. Satsa på en t-shirt I funktionsmaterial. Bra material håller värmen men behåller inte vätan. En T-shirt I bomull suger upp fukten och blir som att springa med en våt trasa. En T-shirt håller axlarna varma och är att föredra I lägre temperaturer men när temperaturen börjar närma sig 20 grader är linne eller topp bra val.

När det blir lite svalare än 13 grader så kan man ovanpå funktionströjan dra på sig en väst eller jacka. Hur tät och vilken funktion den ska ha är en smakfråga. Viktigast är att den inte blir för varm.
Första steget när man börjar klä på sig är en väst. Det behöver inte vara regnsäker utan oftast räcker det med ett extra lager för att man ska hålla sig varm. Blöt får man räkna med att bli ändå…
Andra steget är att sätta på sig en jacka. Det finns en mängd olika funktionsmaterial som kan vara regntäta eller regnavstötande. Vilket du väljer är en smaksak – huvudsaken är att man inte blir för varm. Jackor i till exempel Gore-Tex sparar vi till vintertemperaturerna.

– Ner till 5-10 grader kan de flesta springa I shorts eller tights. Sedan så börjar det bli dags att sätta på sig overallsbyxor eller än långa tights. Vilket man väljer är en smaksak – blöta tights kan kännas rätt tunga och kylande, medan övedragsbyxor kan fladdra och låta irriterande mycket.
Dagens löparskor är tillverkade av olika sorters konstgjorda material som inte suger upp fukt. har man däremot en bomullssocka så suger den upp blötan och man får några extra gram att lyfta varje steg, Välj alltså bort tubsockorna i bomull även om du fick tio för 100 kronor och satsa istället på de fina dyra löparsockorna I syntetmaterial som inte håller kvar fukten.

När du kommer in kan du ta  hand om dina skor. Ta ut innersulan och knyckla in gammalt tidningspapper i skon. Pappersbollarna suger snabbt upp fukten och man får byta några gånger. Räkna med att det tar någon eller några dagar innan de är helt torra igen. Att ställa skorna på element, köra dem i torktumlaren eller torka dem i ugnen är inget att att rekommendera eftersom det kan förstöra egenskaperna i konstmaterialen som skon är tillverkad av.

Så här kommer det outhärdliga ordspråket: ” Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder!”

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s