Träna dig snabb i sanden

on

Beach-running

Nu i sommartider befinner sig många på stranden och träningen kanske inte blir prioriterad, men pass kan du köra på stranden och i den sköna sanden. Har du barn kan du säkert få de små sysselsatta under tiden du kör ett kort men intensivt och givande pass.

Att springa i sanden är perfekt, du tränar styrka och kondition på ett effektivt sätt när du måste ta i för varje steg i den lösa sanden, men – ännu viktigare – du tränar också ditt avstamp och ditt löpsteg. Ju djupare sand desto tuffare motstånd.

Tricket här är att sanden, som berövar kraften från ditt avstamp, tvingar dig att mer medvetet dra upp foten från underlaget och upp mot kroppen.

Denna löpteknik anses av de flesta experterna som en förutsättning för en god ekonomisk löpstil, som tar dig framåt med minsta möjliga energiförbrukning.

Sandsprint

Värm upp i fast sand i 10 minuter innan du springer printen

  • Spring cirka 6–8 x 75 meter. Starta i ett måttligt tempo.
  • Öka tempot lite för var tionde meter.
  • När du sprungit 50 meter ska farten närma sig ren sprint.
  • Håll tempot under de 25 meter som är kvar, och jogga sedan tillbaka till starten, exempelvis där din familj väntar på dig.

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s