Återhämtning

images

Känner du dig trött och öm i musklerna och/eller har humörsvängningar och sömnbesvär så är det tydliga tecken på att kroppen inte har hunnit återhämta sig efter de tidigare träningspassen.

Det där med vila är svårt men väldigt nödvändigt om du ska få resultat med din träning. Man kan vila på olika sätt. Under natten återhämtar sig kroppen sig till en viss del, men man behöver ibland längre stunder utan träning. Om man normalt tränar några gånger i veckan, då är det bra med en återhämtningsvecka.

Många idrottare planerar in en återhämtningsvecka var 7 vecka för att uppnå optimalt resultat. Samtidigt byter många träningsupplägg för att bryta ”platåer” utan resultat. Kroppen är finurlig och vänjer sig vid ensidiga träningsupplägg och resultaten uteblir.

Målet med träningen är att få en så kallad superkompensation, där formen höjs till en ny nivå av träningen, och nästa träningspass tajmas in vid rätt tillfälle så att blir ytterligare en höjning av formen.

Så boka in lite vila mellan passen också!

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s