Finn din inre kraft

outer_core_muscles

Kör du situps enligt den gamla skolan? Då kanske du ska ändra dina träningsrutiner. Det gäller att hitta de inre musklerna, de som orkar hålla upp din kropp. Pumpar du situps tränar du bara skalet. Som ni ser i bilden ovan är det bara de yttre ”raka bukmusklerna” som går rakt uppifrån och ner. Så vanliga situps kommer endast att träna dessa muskler, och då kan magen se putig ut fastän man tränat mycket situps.

Det finns många övningar som tränar de inre magmusklerna, som exempelvis plankan, men ibland kan det vara svårt att göra övningarna rätt om man inte vet hur man ska aktivera de inre skyddande magmusklerna och det i sin tur gör ingen större nytta. Att träna de inre magmusklerna vet vi ju att är viktigt – både för att skapa en stark och platt mage och för att minska risken att få ryggont. Dina inre magmuskler bildar en starkt skyddande bälte som håller upp bålen om du finner de rätta musklerna.
Hur kan du enkelt finna finna inre magmuskler? Luta dig med ryggen mot en vägg och låt fötterna vara ca en halvmeter från väggen. Försök nu pressa hela ryggen mot väggen. Det skall alltså inte vara något mellanrum mellan svanken och väggen. Arbeta dig nu inåt väggen med benen och försök bibehålla ryggkontakten med väggen. Detta är en bra övning för att lära sig hitta musklerna. Har du en gång funnit kontakten, så blir den lätt att återkoppla i andra övningar.

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s