Konservera dina muskler

strong

Vad du än gör med kosten, är det viktigt att du tränar. En rejäl muskulatur i kroppen är lika med en ökad förbränning 24 timmar om dygnet. Du kan dra ner hur mycket som helst på kalorierna men har du minimal muskulatur så minimerar du din ämnesomsättning och kroppen kräver bara en minimal energiåtgång. Överskottet kommer bara lagras som kroppsfett. Det blir som jag brukar kalla en livsuppehållande näringsåtgång.

Att träna sig till en stark kropp är antagligen den bästa investeringen man kan göra för sin hälsa och kropp. Träning stärker skelettet, ”konserverar”/behåller din muskulatur samtidigt som det håller hjärnan och nerverna friska. En stor fördel med att en muskulös kropp är att muskler kräver mycket energi, även i viloläge, så stora muskler hjälper dig faktiskt att bränna fett och gå ned i vikt. De utsöndrar även testosteron och tillväxthormon, som också har en fettförbrännande och muskeluppbyggande effekt. Något som är intressant är att kroppsfett hämmar produktionen av tillväxthormon, så om man blir av med fett producerar man mer av hormonet. Det leder alltså till att ju mer vältränad man blir, desto lättare är det att hålla sig sådan och bli mer vältränad! Studier har dessutom visat att det är lättare att behålla en sund livsstil om man tränar samtidigt.

Så vi tjejer, som oftast drar ner för mycket på kalorierna, lyft tungt och ät! Ni kommer att märka stor skillnad.

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s