Krossad eller hel?

images

Linfröet är en klassisk svensk ingrediens som skördas från Hälsinglands lilla blåa landskapsblomma Lin och kan köpas i två huvudsakliga varianter – bruna eller gyllene. Båda sorter innehåller i princip samma näringsämnen och kan tillagas och ätas på precis samma sätt. Trots detta har det bruna fröet enligt svensk tradition blivit en vara oftast såld som djurfoder.
Linfrön är perfekta att ha i musli och i ditt hembakta bröd.
Fröna har gott om näringsämnen, i huvudsak fibrer och omega 3- och 6-fettsyror, men är helt riktigt giftiga, även i förvånansvärt små mängder. På grund av detta rekommenderas man inte att äta dem för deras näringsrikedom, förutsatt att man inte tillagat dem på rätt sätt. Istället används linfrön ofta på grund av sina laxerande egenskaper, som huskur mot förstoppning. Fröna kan i sådana fall intas i doser av 1-2 matskedar om dagen.

Linfrön innehåller vätecyanidproducerande glykosider, vilket gör fröna långsiktigt giftiga i väldigt små mängder, vid upprepad konsumtion. Äter du fröna krossade bör du inte överskrida rekommenderat intag då vätecyanid är ett gift som vid konsumption leder till att det syre vi andas in inte kan utnyttjas av kroppen. Höga doser kan leda till andnöd, förlamning och medvetslöshet. Hela frön tas inte upp lika lätt av kroppen men ät lagom rekommenderad mängd för att vara på den säkra sidan.

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s