Ett bra verktyg

index

Som diabetiker försöker jag leva ett så normalt liv som möjligt. Det är många hinder på vägen men tar du dig förbi dessa så känner du dig lycklig och tacksam.

En viktig del i min behandling är alla hjälpmedel som gör vardagen lättare. I en vecka har jag provat CGM. CGM är kontinuerlig glukosmätning. Mätaren har blivit ett viktigt verktyg för mig i min behandling.  Den varnar mig för höga och låga värden. CGM systemet heter Dexcom G4 Platinum och är ett fristående system som mäter vävnadsglukos dygnet runt. Med en liten sensor under huden, tunn som ett hårstrå, skickar den signaler via en liten sändare till en mottagare där man på ett ögonblick ser sitt glukosvärde, en trendkurva och framförallt, vilken riktning det har.

Med hjälp av pilar ser man enkelt om glukosvärdet är på väg uppåt eller nedåt och om det går snabbt eller långsamt. Man hinner i god tid förhindra att man blir låg och får en känning eller blir alltför hög, t ex efter en måltid. Man kan själv ställa in olika larm så att man blir varnad om det stiger över eller under en viss nivå och när det går snabbt uppåt eller nedåt.

Systemet är enkelt och hittills är jag nöjd. Har haft sensorn på kroppen i en vecka. Det som är mest spännande är hur kroppen reagerar när jag äter olika saker. En rapport kommer så småningom. För även ni friska kan ha nytta om hur olika livsmedel påverkar ert blodsocker.

Läs mer här: http://dexcom.com/sv

 

 

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

Kommentera

