Maten som läker…

080611_bramat_mellan

Näringsfattig mat kan vara en stor del av grogrunden till många olika sorters smärtor och krämpor som utvecklas av inflammatoriska processer – till exempel reumatism, diabetes och migrän.

När det gäller mindre allvarliga åkommor, såsom till exempel förstoppning, svullnad eller trötthet kan det vara bra att lyssna på varningssignalerna tidigt innan det blir allvarligt. Så nästa gång du äter, sätt dig ner och känn efter hur din kropp och sinne  känns efter måltiden. Trött? pigg? orkeslös? Bär med dig känslan och koppla samman med det du har ätit. Snabba kolhydrater, grönsaker, mejeriprodukter eller vegetariskt? Lyssna på din kropp och uteslut det du inte mår bra av.

Vår modern livsstil leder till olika näringsbrister. Ett högt intag av snabba kolhydrater ger de svängande blodsockernivåer som leder till extrem trötthet, irritation och humörsvängningar. 80 procent har mer eller mindre brist på magnesium, vilket gör att man lätt blir irriterad, sover oroligt och vaknar tidigt på morgonen. Stress och en dålig tarmflora ger brist på B-vitaminer, vilket gör att man bli depressiv, trött, orolig eller irriterad.

Skapa balans genom att undvika det som främjar inflammatoriska processer – negativ stress, socker och skräpmat. Se till att varje dag äta gröna och färgglada grönsaker och lök som innehåller rikligt med inflammationsdämpande ämnen – flavonoider, karotenoider, och klorofyll. Vi behöver även tillföra de essentiella omega 3-fettsyrorna som effektivt motverkar inflammation. De finns i feta fiskar, i fiskoljor och i kallpressad linfröolja. Olivolja och rapsolja är både gott och nyttigt.

 

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s