Högt tryck?

index

 

Högt blodtryck (Hypertoni) ger inga direkta symptom och många har det utan att veta om det. Blodet transporterar näring och syre till alla kroppens celler. Blodtrycket är det tryck som uppstår när blodet pumpas från hjärtat ut i kroppen. Hur högt trycket är beror på hur stor kraft hjärtat arbetar med. Blodtrycket är för högt när hjärtat arbetar hårdare än det borde och blodet pumpas ut genom artärerna med högre tryck än normalt.
Alla upplever dagligen händelser som höjer blodtrycket. För de flesta av oss, är dessa ökningar temporära och har ingen varaktig inverkan på vår hälsa. I det långa loppet innebär ett högt blodtryck ökad risk för bland annat hjärtattack och stroke. Ska du kontrollera något när du är hos din läkare, så är det trycket.

När du får diagnosen högt blodtryck, kommer säkert din läkare säkert att rekommendera mediciner. Men det går faktiskt att sänka blodtrycket helt på egen hand – utan medicin. Tidningen Prevention har listat 10 naturliga sätt.

1. Promenera

Motion ökar hjärtats förmåga att transportera syre, så att det inte behöver jobba lika hårt för att pumpa blod. Raska promenader har visat sig sänka blodtrycket hos personer med högt blodtryck.

2. Andas djupt

Långsam andning och meditativa metoder som yoga och qigong minskar stresshormonerna i kroppen – hormoner som ökar blodtrycket.

3. Ät kalium

Kalium brukar rekommenderas vid högt blodtryck – så försök öka ditt kaliumintag. Bananer, russin, sötpotatis, tomater, bönor, melon och ärtor innehåller mycket kalium.

4. Njut av mörk choklad

Mörk choklad innehåller flavonoider som gör blodkärlen mer elastiska. Men ät chokladen med måtta.

5. Drick med måtta

En liten mängd alkohol varje dag har visat sig leda till sänkt blodtryck – men det rör sig om små mängder. För mycket alkohol har bara negativa effekter.

6. Satsa på koffeinfritt

Koffein kan höja blodtrycket genom att det leder till att blodkärlen drar ihop sig. Koffeinet förhöjer även effekten av stress.

7. Drick te

Många gröna örttéer innehåller hibiskus, som i studier visat sig leda till sänkt blodtryck.

8. Gå hem i tid

Att jobba övertid minskar möjligheten att motionera och leva hälsosamt. En studie visar att den som sitter på kontoret mer än 41

9. Slappna av med musik

Om du har svårt att slappna av på egen hand kan rätt typ av musik hjälpa dig att sänka blodtrycket, visar en studie. De som lyssnade på klassisk eller annan lugn musik 30 minuter dagligen sänkte sitt blodtryck rejält i studien.

10. Ta ett tillskott

En sammanställning av 12 studier visade att tillskott av Coenzym Q-10 kan sänka blodtrycket. Coenzym Q-10 är en antioxidant som finns naturligt i kroppen, men även i feta livsmedel som vegetabiliska oljor, feta fiskar, kött och nötter. Det finns även som tillskott.

 

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s