Sov dig smal

 

images

 

För inte så länge sedan kunde man läsa om att forskare vid Uppsala Universitet tillsammans med kollegor från andra länder funnit att för lite sömn kan leda till fetma.

I studien undersöktes unga män vid två olika tillfällen. Den första gången fick de sova en hel natt (åtta timmar) och den andra gången fick de vara vakna i ett helt dygn. Efter det sömnlösa dygnet visade männen en minskad basal energiförbrukning, det vill säga en minskad förbrukning av den energi som behövs för att underhålla kroppens vitala funktioner. De uppvisade också en hög lagring av näringsämnen i kroppens energiförråd. I förlängningen leder detta till att kroppens vikt ökar.

Forskarna märkte dessutom att försökspersonerna hade höga ghrelinnivåer efter sömnbrist. Ghrelin är ett hormon som huvudsakligen produceras i magen. Det finns bevis för att detta hormon ökar födointaget och minskar energiförbrukningen hos människor.

 

Några råd för bättre sömn:

  • Missbruka inte sängen. Använd inte sängen som arbetsplats eller en möbel för film- och TV-tittande.
  • Träna regelbundet. Försök att dagligen få någon slags motion
  • Slappna av. Skapa en rutin där du redan ett par timmar före läggdags varvar ner och tar det lugnt.
  • Undvik mat och dryck. Undvik koffein, alkohol, mat och godis precis innan du ska gå och lägga dig.
  • Dämpa ljuset. Strax före läggdags, dämpa belysningen så det blir behagligt.

 

 

Källa: Uppsala Universitet

 

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s