Jobba, äta och däremellan?

images

För många är det svårt att klämma in lite träning i vardagen. Efter jobbet kan det vara svårt att få in en timma på gymmet. Oftast är det då kroppen skriker efter mat och återhämtning efter en hel dag med arbete. Vi är många som vill optimera hälsofördelarna med träningen, men hur mår vi mentalt efter att vi rört på oss? Måste träningen vara högintensiv och på gymmet?

Forskare vid bland annat universitetet i Birmingham har undersökt hur en grupp kontorsanställda i medelåldern mådde efter att de tagit en halvtimmes lunchpromenad tre gånger i veckan under en tioveckorsperiod. Majoriteten av de 56 deltagarna rapporterade att de blev mer entusiastiska, avslappnade och stresståliga när de vigt hälften av sin lunch åt motion. Promenaderna gjorde att de klarade av eftermiddagarna på jobbet bättre.

Undersökningen, som publicerades i tidskriften Scandinavian journal of medicine and science in sports, mätte inte bara om arbetseffektiviteten bland dem som började gå under lunchtid ökade. Det finns numera ganska starka bevis för att positivitet och entusiasm på jobbet är viktigt för produktiviteten. Allt hänger samman och det är väl inte så konstigt. Mår vi bra, presterar vi också bättre!

 

Källa: University of Birmingham

 

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s