Apropå känsligheten

images

Många frågade om man som diabetiker och frisk kan öka sin insulin  känslighet med hjälp av kosten, det kan man. Jag har själv valt mina tre favoriter. Lite tips: Kanel: I tidigare cell- och djurstudier har antioxidanter från kanel visat sig öka blodsockerupptaget genom att höja insulinkänsligheten. Om kanel skulle kunna hjälpa till att höja insulinkänsligheten, så betyder det alltså att kanel indirekt skulle kunna minska uppkomsten av åderförkalkning.Källa: Gurkmeja: Gurkmeja har tidigare, framförallt i studier med möss, uppvisat egenskaper som främjat insulinkänslighet. Det aktiva ämnet i gurkmeja heter curcumin och i djur- försök har man sett att curcumin påverkar, via en rad olika mekanismer, insulinkänslighet och blodfetter. Källa: Blåbär: Blåbär innehåller potenta antioxidanter som kan öka insulinkänsligheten, enligt en studie vid Pennington Biomedical Research Center. Forskare tilldelade viktiga insulinresistenta män och kvinnor en smoothie med eller utan blåbär antioxidanter två gånger dagligen i sex veckor. Vid slutet av behandlingen, en rapport som publicerades i oktobernumret 2010 av ”Journal of Nutrition,” fann forskarna att de i blåbärsgruppen upplevde ökad insulinkänslighet jämfört med dem som hade den icke-blåbär smoothie.   Ha en bästa dag! Smarttrainer

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s