Majpress

on

GetAttachment.aspxGetAttachment.3aspxGetAttachment.aspx

Nu är det majstress överallt igen. Kroppen ska piskas, det ska vårstädas och du ska ha bra mellantider inför vårens alla eventuella lopp. Samtidigt börjar studentfester, konfirmationer och bröllop trängas i din kalender. Inte konstigt att många får ångest och dåligt samvete över missade träningspass. Känner igen mig,  jag brukade sitta med rå ångest så fort ett löppass fick ställas in. Göteborgsvarv anmälan hängde som en stor påminnelse på anslagstavlan. Hade jag kul under mina pass? Var jag mer fokuserad? Svar: Nej!

Det är viktigt med mål men när målet blir en piska är det dags att börja fråga sig vad man egentligen är ute efter. Att må bra eller att prestera 100%?

Vad som motiverar folk till att träna är komplicerat och varierar från person till person, vi rör på oss av olika anledningar helt enkelt. Gemensamt för de allra flesta personer som tränar regelbundet är däremot att de drivs av en så kallad inre motivation. Idag består min inre motivation utav att undvika följdsjukdomar på grund av min diabetes. Jag mår och känner mig mer fokuserad än innan vilket kommer resultera i att min träning kommer bli utförd regelbundet,  inte säsongsbaserat utan mer som ett livslångt projekt. Det är givetvis inte fel att lägga in lite motivation i form av ett lopp eller två men inte som något som är ristat i sten.

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

Kommentera

