Kostförändring eller intensiv motion?

db659167-31cc-49a2-a0db-c5b8a9262078

Tränar du mycket för att nå en viktminskning? Du är inte ensam! De flesta tänker nog att ju mer man tränar, desto mer går man ner i vikt. Så kan det vara, speciellt om man tränar mycket, men det är absolut inget självklart. Ny forskning visar annat.

Vid Köpenhamns universitet fick 61 otränade överviktiga personer antingen träna i en hel timme eller i en halvtimme på ett gym. Alla tränade tre gånger i veckan. Efter 13 veckor hade bägge grupperna gått ned lika mycket i vikt, men den ena gruppen hade alltså bara behövt träna hälften så länge.

Enligt forskarna är förklaringen till detta att en hel timmes träning kan göra att otränade personer blir så trötta att de ligger på soffan resten av dagen. En halvtimmes motion gör däremot att man orkar vara fysiskt aktiv även resten av dagen. Dessutom kompenserade den mer aktiva gruppen med mer mat efter träningen än gruppen med mindre träning. Kroppen sparar på resurserna helt enkelt.  Ganska självklart när man tänker efter, eller hur?

Min egna åsikt är att motion är jätteviktigt vid viktminskning, men att det inte finns någon anledning att överdriva. Det är betydligt effektivare för vikten att se över vad man äter. Varför inte satsa på både kost och motion?

Källa: Köpenhamns Universitet

 

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s