Stressad och plufsig? Skippa tjockhormonet för alltid!

images

Har du svårt att gå in i fettförbränning? Varvar du dieter utan resultat? Känner du dig plufsig och får aldrig det där resultatet som du faktiskt förtjänar med allt slit?  Det kan vara ”stresskilon” som du släpar på. Hormoner är viktigare än vad du kanske tror när det handlar om viktnedgång och många gånger är det just stress varvat med långa träningspass som hindrar dig från att tappa kilon. Hur kan detta gå ihop?

Vid långvarig  stress och träning ökar hormonet kortisol  i kroppen vilket bidrar till ökad fettinlagring.

Framför allt är det kortisolet som är det fettbildande hormonet vid långvarig stress. En kortvarig höjning av kortisol kan faktiskt ge en ökad frisättning av fett, eftersom det då ska frigöra energireserver för tillfällig ansträngning. Vid intervaller och korta styrketräningspass blir inte kortisolpåslaget nämnvärt högt,  men vid längre perioder så vänder processen. Ett långvarigt förhöjt kortisol kan dessutom i sig sänka insulinkänsligheten och särskilt i kombination med inaktivitet, öka fettinlagringen i musklerna. Ett sådant tillstånd ökar risken för högt blodtryck, stroke och typ 2 diabetes.

Man vet också att kortisol har särskilt stark effekt på inlagringen av fett i buken, så det är fullt möjligt att stressa sig till övervikt.  Det är alltså ingen överraskning att forskning visar att det finns ett samband mellan stress och BMI, det vill säga att människor som inte hanterar sin stress väl väger i regel mer.

Ett mycket bra sätt att ta kontroll över vikten är alltså att minska på stressen. Tyvärr är det är ju inte alltid så lätt, men ett första steg är att du försöker vara objektiv och ser på dig själv och dina vanor. Sätt dig ner och fundera på:

Vad i livet är viktigast för just mig?

Vilka av mina vanor är viktigast för mig att prioritera?

Försök sedan att prioritera det som är mest betydelsefullt och som du mår bra av att göra och plocka bort en del av det andra.

Nästa inlägg kommer handla om träning som faktiskt kommer få dig att varva ner och få kroppen att ställa in sig på fettförbränning och inte fettinlagring.

Källa:SBU LmV

 

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s