Ta kål på tallriken

 

index

Redan i den antika Grekland tillhörde kål läkeväxterna. Idag pågår det en intensiv forskning kring kål och alltfler studier pekar på dess positiva inverkan på vår hälsa.

I slutet av 1970-talet visade en amerikansk studie att de som åt mycket kål hade lägre risk att drabbas av tjocktarmscancer. Senare studier har visat att kålens skyddseffekt omfattar även andra typer av cancer, som lung-, magsäcks- och ändtarmscancer.

 Vitkål, som är populärast i Sverige, är billig och tillgänglig året runt.

Alla kålsorter innehåller mycket kalcium, järn, fibrer, C-vitamin och betakaroten, ett ämne som kroppen vid behov omvandlar till A-vitamin. Dessa vitaminer är viktiga antioxidanter som skyddar kroppen mot fria radikaler

Broccoli, blomkål, vitkål, grönkål, brysselkål innehåller dessutom rikligt med K-vitamin och folsyra. Vitamin K har betydelse i regleringen av blodets koagulation och är viktig för benbildning, medan folsyra är nödvändig för proteinproduktion och celltillväxt och celldelning. Brist på folsyra är vanligt under graviditeten och det är ett viktigt ämne för att fostret inte ska drabbas av missbildningar. Man kan säga att kål är en riktig kvinnogrönsak eftersom den innehåller mycket av de ämnen som kvinnor ofta har brist på, som järn, kalcium och folsyra.

Kål innehåller mycket fibrer som är mycket viktiga för mag- och tarmfunktioner. Kålsaften anses ha en välgörande effekt vid magkatarr och magsår.

 Nästa blogginlägg kommer med recept på goda kålrätter.
Källa: Sund Nu!
Ha en bästa dag!
Smarttrainer
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s