HICT i sommar

Lite mer forskning om att korta träningspass är effektiva. Perfekt nu i sommar när du kan ta ledigt från gymmet,

I USA har forskarna Brett Kilka och Chris Jordan specialstuderat HICT-metoden – och kommit fram till att den är ett effektivt sätt att gå ner i vikt och bränna fett. De rekommenderar att man gör 9–12 övningar, som involverar hela kroppen. Alla övningar görs under 30 sekunder med 10 sekunders vila mellan, totalt sju–åtta minuter.

Poängen är att hela kroppen ska få en total genomkörare, som i sin tur leder till en snabbare viktnedgång. Anledningen är att så kallad motståndsträning som använder flera stora muskelgrupper, och som endast tillåter kortare vila, gör att fettförbränningen ökar – upp till 72 timmar efter träningen.

Ordningen på övningarna är uttänkt så att de ska ge en perfekt växling mellan de stora musklerna i överkroppen och underkroppen och även mellan konditionskrävande och mindre konditionskrävande övningar. Det ger musklerna tid att återhämta sig. Man måste därför alltid köra övningarna i den ordning som bilden (och videon nedan) visar. Övningarna ska köras i vardera 30 sekunder, vilket betyder ungefär 15 till 20 repetitioner, följt av inte mer än 10 sekunder vila emellan.

Källa: ACSM’S Health and Fitness Journal

1. Sprattelgubbe (hela kroppen)
2. Jägarvila (underkroppen)
3. Armhävningar (överkroppen)
4. Bukböj (core)
5. Step up på stol (hela kroppen)
6. Knäböj (underkroppen)
7. Tricepspress (överkroppen)
8. Plankan (core)
9. Höga knän / spring på plats (hela kroppen)
10. Utfallssteg (underkroppen)
11. Armhävning och rotation (överkroppen)
12. Sidoplankan (core)

 

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s