Herr rödbeta hjälper till!

rödbeta

Rödbetans tid är här. Röd och fin, full av antioxidanter! Koka den och skala den kall. Ha den i sallader och förbättra samtidigt  dina träningsresultat!

I en ny studie som publicerades i American Journal of Physiology-Regulatory, Integrative and Comparative Physiology fick ett antal friska testpersoner dricka rödbetsjuice i 15 dagar. Det visade sig då att de dels fick lägre blodtryck. Dessutom vidgades blodkärlen och blodcirkulationen ökade – både vid vila och fysisk aktivitet. Hjärtat behövde heller inte använda lika mycket syre vid träning. Och allt detta beror på att rödbetor innehåller så kallade nitrater.

Forskarna kom därför fram till att rödbetsjuice kan användas som tillskott för att öka syretillförseln till musklerna och minska arbetsbördan för hjärtat vid fysisk aktivitet. Då kan man träna längre – utan att bli trött.  Naturlig doping med andra ord!

 

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

 

Källa:American Journal 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s