Intervalla!

ladda ned

 

Olika typer av intervallpass är den ultimata träningen för att flytta gränserna framför oss. Men det finns mycket att tänka på och många olika variationer när det gäller intervaller. Här kommerjag med lite tips:

Variationen på hur ett intervallpass kan läggas upp är oändliga. Intervallen i ett pass kan styras av tid, lutning och distans. Vilan mellan intervallerna kan vara aktiv, i form av lätt jogg, eller helt stillastående. Vilket man väljer är ganska individuellt, viktigast är att det känns bra för dig!

Vanligt är dock att långa intervaller har joggvila och att de allra kortaste intervallerna har stillastående vila. Längden på vilan mellan intervallerna är mycket varierande men i regel anpassas den efter intervallen så att kroppen hinner återhämta sig – inte helt, men så att kroppen känns någorlunda fräsch igen och eventuell mjölksyra har släppt eller avtagit. Lyssna på kroppen!

Kör så att du känner dig trött och vila minst i två dagar innan du kör igen.

Nästa inlägg ger dig tips på hur du kan lägga upp dina intervaller.

 

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s