STÅ!

is

Stå dig  friskare och piggare! Genom att stå upp kan du minska risken för hjärt-kärlsjukdom och sätta igång din förbränning rejält! Att bara stå upp har stora effekter, visar en amerikansk studie. På sikt kan ditt ståläge ge mindre bukfett, högre nivåer av goda kolesterolet och minskad risk för diabetes typ 2.

När du reser dig händer mycket på en gång. Kroppen väcks ur sitt viloläge, fettförbränningen går igång och du börjar så sakta tappa vikt.

Ett flertal studier styrker också stillasittandets faror. Den som sitter mer än 11 timmar per dygn löper 40 procent högre risk att dö i förtid än en person som bara sitter 4 timmar per dag. Och att sitta sig sjuk är fullt möjligt, det ökar också risken för hjärt-kärlsjukdom, Alzheimers, cancer och depression.

Europa leder sittligan, här sitter 64 % av invånarna fyra timmar eller mer per dag. Motsvarande siffra i USA är 55 % – och i Sydostasien 24 %.

Så släng ut kontorstolen och skaffa ett höj och sänkbart skrivbord!

Källa: Stand Up

 

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s