Sömnlös?

images

 

Ligger du  sömnlös på nätterna? Då är du inte ensam,  många lider av sömnproblem. Det är viktigt att fundera på vad som kan orsaka problemen. Ibland är det stress. Hälften av alla sömnproblem resulterar i depression, oro och ångest. Immunförsvaret blir nersatt och det i sin tur leder till andra problem.

Behoven av sömn är olika. En del kan behöva 5-6 timmar medan andra mår bäst av 8-10 timmars sömn. Försök att komma fram till ditt sömnbehov och bejaka kroppens signaler ifall du har sömnbrist.

När du stressar mycket, sätts  stresshormoner i omlopp i kroppen och aktiverar hela din kropp. Det blir ett kortisol påslag och kroppen blir ännu mer stressad.

Stress minskar hjärnans serotonin nivåer. Serotonin är kroppens eget ”lyckohormon”. I hjärnans limbiska system finns nerver som innehåller serotonin. När de är urladdade leder detta till långsamma hjärnvågor som i sin tur påverkar sömnen.

Melatonin är ett sömnhormon. Läkare kan skriva ut det som medicin. Om man behöver ett sömnmedel tillfälligt är Melatonin det bästa, eftersom det är ett ämne kroppen kan producera själv. Melatonin ökar efter solnedgången och slutar att produceras vid soluppgången. Vid soluppgången fortsätter kroppen att sänka halten melatonin och höja halten serotonin.

Mörkläggning av rummet där du sover är mycket viktigt. Om du går upp på natten och tänder en lampa kan det påverka din melatonin halt.

 

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s