Kostfonden

I mitt förra inlägg skrev jag om Peter Jihde och hans fantastiska insats för att belysa diabetes typ 1 och att sluta skämmas över att ha en kronisk allvarlig sjukdom. Han har under veckan öppnat många dörrar som varit stängda. Att belysa och sprida kunskap är nyckeln till  positiv utveckling!

Jag vill, trots min allvarliga sjukdom, leva länge. Jag vill kunna se mina barn växa upp och förhoppningsvis se mina barnbarn en dag. Varje dag är en kamp, varje blodsocker test ett kvitto på att du skött dig. Även om du skött dig kan sjukdomen ändå spela dig ett spratt. En infektion, stress eller bara en oförklarlig händelse kan utlösa ett högt blodsocker som måste åtgärdas, för att undvika följdsjukdomar i framtiden såsom njurproblem, blindhet eller amputation.

 

 

kostfonden_logo

Kosten spelar stor roll för hur högt blodsockret stiger efter en måltid, men ändå är kostens effekter vid typ 1-diabetes ett outforskat område. När statens kunskapscentrum för hälso- och sjukvård, SBU, år 2010 utvärderade den vetenskapliga grunden för kostråd vid typ 1-diabetes konstaterade myndigheten att det råder en ”uppenbar brist” på studier som undersöker kostens effekter på sjukdomen.

Kostfonden vill se kliniska prövningar som utreder hur kosten kan användas för att förhindra det skadliga förloppet av typ 1-diabetes. Många har svårt att hålla ett stabilt och lågt blodsocker och mer effektiva kostbehandlingar kan sannolikt förlänga livet.

Läs mer här: http://www.kostfonden.se/sjukdomarna/typ-1-diabetes/

 

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

Kommentera

