I love Mondays!

broccoli-och-baconpaj

 

Äntligen måndag! Jag älskar rutiner och mår bäst när jag vet hur dagen kommer se ut i förväg. Barnen vet att det är lönlöst att tjata om en extra sovtimma, middagen är planerad och det är struktur på vardagen. Vi mår alla bäst av struktur och ordning. Så älskade helg, du är go och planlös, men måndagar är min favoritdag!

Har du inga middagsplaner för kvällen, så kommer här en favorit. Ett recept på en god paj som bara är så underbart god!

Smarttrainers paj
4 dl mandelmjöl
1 dl skalade sesamfrön
2 msk fiberhusk
2 ägg
100 gram saltat smör

Mixa mjölet och sesamfröna i en matberedare. Tillsätt ägg, smör och fiberhusk och mixa till en deg. Tryck ut i pajform, nagga med gaffel och ställ in i kylen i minst 1 timma. Grädda i 200°C tills skalet fått färg, ca 10 min.

Fyllning

1 broccoli 

1 dl riven ost

1 paket kalkon bacon. Exempelvis Tulip.

Äggblandning:
4 ägg
4 dl grädde
salt och peppar ev. lite chilli

Vispa ihop ägg och grädde. Hacka baconen i tärningar och bryt broccolin i små buketter.  Häll ut fyllningen i formen och slå på äggblandningen. Grädda i 180°C i ca 30 min.

 

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

 

 

 

Kommentera

