Ät smart – om du vill gå ner i vikt

Muskler-under-underhudsfett-550x413

Om du vill gå ned i vikt utan att gå omkring och vara vrål hungrig ska du fokusera på att äta mycket protein, långsamma kolhydrater och nyttiga fettämnen. Det sätter fart på ämnesomsättningen och ökar fettförbränningen. För lite protein gör att man förlorar muskelmassa och förbränner färre kalorier. Protein är mer energikrävande för kroppen att bryta ned än fett, och därför gör kalorier från protein att viktökningen minskar jämfört med samma mängd kalorier från fett. Satsa därför på kosten  lika noggrant som din träning. Kosten utgör 80% av din viktnedgång och träningen 20%. Med andra ord kan du aldrig kompensera din dåliga kosthållning med motion.

För att bli av med kalorierna från en stor portion pommes frites behöver du göra 564 burpees. Det räcker nästan med den informationen för att förstå hur pass viktigt det är att välja klokt vad man stoppar i sig.

En  vetenskaplig studie visar att matvanor är mycket viktigare än träning för att förklara varför jordens befolkning blir allt fetare. Detta enligt forskare som har studerat en tanzanisk stam som levt på samma sätt i tiotusentals år. Hadza-stammen i Tanzania lever fortfarande i ett jägar- och samlarsamhälle, de använder inga moderna verktyg eller vapen för att klara vardagen och är därmed mycket fysiskt aktiva. I studien mättes energiförbrukningen hos 30 av Hadza-stammens män och kvinnor mellan 18 och 75 år, för att testa teorin om att dagsbehovet av kalorier har minskat drastiskt sedan industrialiseringen, och att detta är en större riskfaktor än västvärldens förändrade matvanor.
Efter att ha korrigerat för personernas längd och vikt drog forskarna slutsatsen att försökspersonernas ämnesomsättning inte skiljer sig mot västerlänningars utan att andelen kalorier som en människa behöver är konstant. Dagligt energibehov kan därmed vara gemensamt för alla människor och i högre grad styras av evolution och gener istället för att spegla olika livsstilar och energiförbrukning.
– Det här visar enligt mig att den stora anledningen till att västerlänningar blir feta är för att vi äter för mycket – inte för att vi tränar för lite, säger doktor Herman Pontzer vid institutet för antropologi vid Hunter College i New York, till BBC.
Källa: PloS ONE.
Ha en bästa dag!
Smarttrainer

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s