Motion för hjärnan

on

ladda ned

 

Motion är inte bara bra för hjärtat, det gynnar också din psykiska hälsa enligt senaste rön. Det  är rena hälsokuren för din hjärna. Träning inte bara skyddar från stress, depression och minnesstörningar – den laddar samtidigt hjärnan med energi.

Forskare vid Institutet för stressmedicin ISM har i en  studie visat att patienter med utmattningssyndrom som kommer igång med regelbunden fysisk aktivitet mår bättre på lång sikt än de som inte är regelbundet aktiva.

Hög stressbelastning kan innebära att hjärnans kognitiva funktioner försämras, det vill säga förmåga att minnas, planera och tänka, liksom koncentrationsförmåga och att hålla många bollar i luften. Enligt ISM kan fysisk aktivitet vid hög stressbelastning vara en skyddsfaktor mot psykisk ohälsa. Regelbunden träning kan även förebygga mental ohälsa.

Bland annat påverkar träningen så kallade tillväxtfaktorer som gör att hjärncellerna mår bra, något som ökar vårt välbefinnande. En hälsosam livsstil och hjärnträning däremot kan förebygga minnesstörningar hos äldre personer, enligt en studie från Karolinska institutet. Man genom aktiv rådgivning om levnadsvanor  skjuta upp insjuknandet med 5–10 år och uppskattar att antalet personer med minnessjukdomar rentav kan halveras i världen.

Så nu har du ännu ett skäl att hålla igång!

Källa: ISM

 

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s