Rörelse varje dag

images.jpg

 

Visste du att under hela mänsklighetens historia har vi varit tvungna att vara fysiskt aktiva för att skaffa föda och överleva. Genetiskt sett är vi idag nästan desamma som för 10 000–20 000 år sedan. Hjärta, kärl, lungor, muskler och leder behöver fysisk aktivitet för att fungera optimalt. Idag får vi allt enkelt  serverat och behöver knappt anstränga oss för att få föda på bordet.

Vi skjutsar våra barn med bil och tankar på med socker. Sen undrar vi varför barnen inte kan sitta still…

Det är inte farligt att röra på sig varje dag. Att få in daglig rörelse kan vara enklare än att svettas en halvtimma på gymmet. Dessutom får du mer energi efteråt då din kropp är byggd för rörelse. När du rör dig händer mycket i kroppen som gör att du känner dig piggare och starkare. Bland annat ökar blodcirkulationen och cellerna kan ta upp mer syre. Det gör att kroppen lättare tar hand om förhöjda blodfetter och stresshormoner, som till exempel adrenalin och kortisol. Färre stresshormoner gör, i sin tur, att du mår bättre och att du får bättre sömn.

Du som är vuxen, från 18 år och uppåt, rekommenderas att vara fysiskt aktiv i sammanlagt minst 150 minuter i veckan. Intensiteten ska vara måttlig. Det betyder att du ska röra dig på ett sätt som gör att du blir varm och som ökar din puls och din andning.

Du som rör dig med  så kallad hög intensitet behöver röra dig 75 minuter i veckan. Hög intensitet innebär en ännu mer tydlig ökning av puls och andning.

För att uppnå detta kan du till exempel göra något av följande:

  • Gå en rask promenad på 30 minuter fem dagar varje vecka.
  • Löpträna 20-30 minuter tre dagar varje vecka.
  • Kombinera de två första punkterna.

Det är också bra om du gör en aktivitet som stärker musklerna minst två gånger varje vecka. Du som är över 65 år behöver också också träna balans.

Ta med barnen samtidigt så får du in den sociala biten utan skärmar…

Källa: Vårdguiden

 

 

Ha en bästa dag!

Smarttrainer

 

 

 

 

Annonser